Otręby zbożowe zawierają bardzo dużo błonnika, który działa jak miotła pokarmowa

Jak skutecznie, szybko i tanio podnieść wartość odżywczą posiłków?

Dodać otręby zbożowe albo zarodki pszenne.

Są to składniki diety resztkowej, czyli bogatej w błonnik. Poza włóknem pokarmowym otręby zbożowe i zarodki pszenne kryją sobie mnóstwo makroelementów (magnez, potas, cynk, żelazo, fosfor) oraz witamin z grupy B (przede wszystkim wit. B1 i B2).

Dieta resztkowa polega na spożywaniu zalecanej przez WHO (Światową Organizację Zdrowia) dziennej dawki błonnika, która wynosi minimum 35 gram.

Badania dowiodły, że otręby zbożowe (np. otręby żytnie i otręby gryczane) usprawniają pracę układu pokarmowego, przeciwdziałając zaparciom i biegunkom.

Otręby żytnie i zarodki pszenne powinny być spożywane przez osoby mające problem z nadwagą. Błonnik w nich zawarty potrafi wiązać wodę, co sprzyja uczuciu sytości. Produkty z błonnikiem pęcznieją w żołądku i szybciej przestajemy odczuwać głód. Produkty te przyczyniają się do zmniejszenia objętości posiłków. Czas rozdrabniania i przeżuwania pożywienia bogatego w błonnik jest dłuższy od normalnego (ubogiego we włókno pokarmowe) jedzenia. To wszystko sprzyja zredukowaniu masy ciała.

Ponadto błonnik eliminuje niestrawione i szkodliwe resztki pokarmowe, złogi jelitowe. Obniża poziom złego cholesterolu i trójglicerydów, co jest istotne w profilaktyce przeciwmiażdżycowej i przeciwzawałowej. Poza tym błonnik stabilizuje poziom cukru we krwi, przez co ogranicza ochotę na słodycze.